Løb og crosstraining – fordele og ulemper ved de forskellige træningsformer

0

Det kan være svært at vide, hvilken træningsform man bør gå i gang med. Der er masser af forskellige træningsmaskiner, og der er ihærdige fortalere for alle maskinerne. Egentlig er der ikke nogen træningsform, der er den bedste.

Dette handler om personlige præferencer og din krop. Hvis du har knæproblemer, er det for eksempel ikke en god idé at tage en lang løbetur på en asfaltvej. Hvis du kan lide at være udenfor, så bør du ligeledes ikke benytte crosstraineren, da du risikerer at miste din motivation ved at motionerer indenfor.

Løb – en simpel og effektiv træningsform

Løb er en af de mest simple og effektive motionsformer, du kan finde. Det eneste, du skal bruge, er et par løbesko og noget behageligt løbetøj. Du forbrænder mange kalorier ved løb, da din krop skal bære hele din kropsvægt.

Herudover kan løb være en meget varierende træningsform. Hvis du løber ude, kan du løbe forskellige steder, og hvis du løber på et løbebånd, kan du hæve og sænke løbebåndets vinkel og hastighed. Dog er løb en meget hård motionsform, og mange nye løbere har svært ved at holde motivationen oppe. Dette resulterer i, at mange nybegyndere starter ud med at være meget entusiastiske, men mister motivationen efter et par løbeture.

Heldigvis tager det ikke lang tid, før du ser forbedringer i kondien, når du løber, og efter 2-3 måneder kan de fleste ikke undvære de ugentlige løbeture.

Hvis du har problemer med knæet, så bør du ikke løbetræne. Når du løber, slider det meget på knæene, hvilket specielt gør sig gældende, hvis du løber på asfalt eller grus. Disse underlag giver ikke meget efter for kroppen, og derfor absorberes stødet af dine knæ. Herudover er der ofte pludselige retningsskift, når du løber, hvilket også er opslidende for knæene.

Alt i alt er løb dog en rigtig dejlig træningsform, hvis du kan holde motivationen oppe, og dine knæ kan holde til det.

Crosstraining – en blanding af konditions- og styrketræning

Hvis du har problemer med knæet, så kan det være, at du skal benytte en crosstrainer. Ved at benytte en crosstrainer skåner du nemlig knæene, da du ikke udsætter dine knæ for stød, og du laver ingen pludselige retningsskift under træningen.

Hvis du benytter crosstraineren korrekt, så kan du få din puls højt op, men det kræver en smule teknik at gøre det korrekt. Mange danskere falder i fælden, hvor de sætter belastningen alt for lavt, og derfor intet får ud af træningen.

Andre bruger ikke armene, når de benytter sig af crosstraineren, hvilket også er forkert. Når du bruger en crosstrainer, skal du både bruge benene og armene aktivt. Ved at gøre dette aktiverer du flere muskelgrupper, hvilket øger pulsen.

Selvom det kan tage et par træningssessioner, inden du har helt styr på teknikken, så er det en effektiv træningsform, så snart du har styr på den. Hvis du benytter en crosstrainer korrekt, er den både med til at styrketræne dine arme og forbedre din overordnede kondi.

Hvis du gerne vil have meget variation i din træning, så kan du lave intervaltræning. Men ellers er crosstraining en smule mere ensformigt end løbetræning.

Comments are closed.